De edit is nu in volle gang. Als eerste heb ik voor alle locaties in de film een atmosfeer-track gezocht, deze moet de sfeer van de plek weergeven. Omdat de film door de seizoenen heen gaat waren dat 4 verschillende per locatie. En voor een paar moest er ook nog verschil worden aangebracht in vroege ochtend en ‘s avonds laat. Deze atmosfeer-tracks noem ik het canvas waarop ik verder kan ‘schilderen’ met geluid.
De volgende stap was het vervangen van alle tijdelijke montage-tracks, veelal van mp3 naar de “originele” tracks. Omdat er bij natuurfilms bijna geen sync geluid kan worden opgenomen, moet je gaan zoeken in de vele uren locatie-geluid om de beste stukken te vinden. Ik kan je vertellen: een hele klus. Als dat allemaal weer op de juiste plek ligt, komen de spot geluiden aan de beurt, hiermee bedoelen we alle geluiden die de beesten ‘met hun stem’ maken: hinnikende paarden, burrelende herten, zingende vogels, kwakende kikkers, loeiende koeien en niet te vergeten piepende ijsvogels en – een paar – gakkende ganzen. Veel van deze geluiden komen uit het locatie-geluid, voor de ontbrekend geluiden speurde ik de SFX-bibliotheken af en maakte ik dankbaar gebruik van de vele prachtige opnames, die op het grote WWW te vinden zijn.